Liczne zalety działalności w ramach systemu franczyzowego powodują, że przedsiębiorcy chętnie decydują się na ten model prowadzenia biznesu. Z drugiej strony firmy budują własne sieci, aby docierać do nowych klientów i osiągać wyższe przychody. W biznesach franczyzowych wielu osiągnęło sukces, ale nie brakowało też spektakularnych porażek.
Największe franczyzy na świecie
Przeglądając katalog franczyz, można trafić zarówno na marki znane na całym świecie, jak i sieci o zasięgu regionalnym. Zespół badawczy portalu branżowego Vetted Biz przygotował ranking systemów, które mają najwięcej placówek na świecie. Wśród nich znalazły się:
- 7-Eleven – międzynarodowa sieć sklepów wielobranżowych z liczbą lokalizacji wynoszącą ponad 78 tys. punktów;
- McDonald’s – znana na całym świecie sieć fast foodów z liczbą lokalizacji wynoszącą około 40 tys. punktów;
- Subway – kolejna restauracja typu fast food, z liczbą lokalizacji wynoszącą 37 100 punktów;
- KFC – znana sieć z liczbą lokalizacji wynoszącą blisko 27 tys. punktów;
- Burger King – fast food z siecią lokalizacji wynoszącą blisko 20 tys. punktów.
Top 10 zamyka H&R Bloch z liczbą 10 700 lokali. Co ciekawe, polska sieć Żabka przekroczyła już 10 tys. punktów i bardzo prawdopodobne, że na koniec 2024 roku znajdzie się w najlepszej 10. Więcej o tej franczyzie można przeczytać na franczyzawpolsce.pl.
Rosnąca liczba lokalizacji tych sieci jest raczej jednoznaczna z ich sukcesem. Oczywiście, nie oznacza to, że każdy przedsiębiorca doskonale sobie w nich radzi. Natomiast trend jest jednoznaczny.
Porażki w biznesach franczyzowych
Wiele sieci nie odniosło sukcesu i po czasie musiały ogłosić upadłość. Można wymienić liczne przykłady franczyz, które nie zakończyły się powodzeniem. Na pewno dużym zaskoczeniem był upadek sieci wypożyczalni video i DVD – Blockbuster, która w latach 90. miała ponad 9 tys. placówek w 12 krajach. Firma nie zmieniła profilu działalności, kiedy klienci rezygnowali z płyt, a zaczynali korzystać z serwisów streamingowych. Spektakularne upadki dotyczyły również wielu marek odzieżowych, np. Marks&Spencer. Zaskoczeniem mógł być również upadek sieci ToysRUs.
Franczyza ogranicza ryzyko niepowodzenia działalności, ale go nie wyklucza. Wiele zależy od rozwoju sieci oraz jej reakcji na zmiany rynkowe. Właśnie z tego powodu wybór systemu powinien być przemyślany. Przy okazji warto też przeanalizować pomysły na biznes, które mają szansę na powodzenie: https://franczyzawpolsce.pl/pomysly-na-biznes/. Należy jednak brać pod uwagę nie tylko trendy, ale przede wszystkim swoje doświadczenia w poszczególnych branżach.